Boutdoor - Metoda Wima Hofa - Certyfikowany Instruktor Michał Sroka

O Metodzie Wima Hofa

Logo Metoda Wima Hofa

Metoda Wima Hofa, o oddechu, sposobie postrzegania i zimnoadaptacji.

Wim Hof Szkolenia

Metoda Wima Hofa jest potężnym narzędziem, które wykorzystuje moc natury za pomocą specjalistycznych technik oddychania i ekspozycji na zimno, a także wymaga zaangażowania, by utrzymać regularną praktykę. Kiedy praktykuje się prawidłowo i konsekwentnie, zapewnia szeroki zakres potencjalnych korzyści zdrowotnych, w tym mocny system odpornościowy, zwiększoną energię, obniżony poziom stresu, zwiększoną wytrzymałość, w tym wydolność organizmu i odporność na zimno jak i lepszą jakość snu.

Zapisz się na warsztaty Metody Wima Hofa już dziś!

Metoda ta pozwala nam poprawić wydolność ciała a w szczególności kilku układów: nerwowego, krwionośnego, oddechowego.

Składa się ona z 3 filarów:

Metoda Wima Hofa - 3 Filary

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe mają wiele skutków, zarówno psychicznych, jak i fizjologicznych. Dzięki ćwiczeniom oddechowym WHM Twoje ciało zużywa dużo tlenu w krótkim czasie. To pozwala komórkom w twoim ciele produkować więcej ATP, które są dostawcami energii w twoim ciele. Ponieważ tlen odgrywa istotną rolę w wytwarzaniu energii w ciele, te ćwiczenia oddechowe prowadzić do ogólnego wyższego poziomu energii. Ta praktyka wywoła pozytywną reakcję na stres. To znaczy że twoje ciało przechodzi w tryb „walcz lub uciekaj”, uwalniając adrenalinę i zwiększając koncentrację. Wywoływanie stresu fizycznego przy zachowaniu spokoju i jednocześnie skoncentrowany uczy, jak być bardziej odpornym na innych stresujące okoliczności. Ćwiczenia oddechowe również wywołują tymczasowe zasadowica krwi (bardziej alkaliczna krew) i zwiększenie próg bólu. Na poziomie praktycznym ćwiczenia oddechowe odprężają, uspokajają i przywołują tu i teraz. Wielu naszych uczniów korzysta z ćwiczeń oddechowych jako sposób na uspokojenie umysłu, gdy czuje się zestresowany. Ćwiczenia dobrze zrobione, może pomóc Ci poczuć się bardziej obudzonym rano i może pomóc Ci szybko i głęboko zasnąć.

Ekspozycja na zimno

Wbrew temu, co mogą myśleć Twoi znajomi i rodzina, zimno może być twoim ciepły przyjaciel. Żyjemy w dzisiejszym społeczeństwie, które jest dość „komfortowe” w porównaniu do naszych przodków. Gdy jest nam gorąco, włączamy klimatyzację. Gdy jest nam zimno włączamy grzejnik lub wkładamy ciepły sweter. Prawda jest taka, że ​​pomyliliśmy „wygodne” ze „zdrowym”. Zimny ​​prysznic może początkowo nie być wygodny, ale jest niezwykle zdrowy dla organizmu. Zanurzenie się w zimnej wodzie również wywołuje pozytywna reakcja na stres w całym organizmie – w sposób podobny do opisane już ćwiczenia oddechowe. Kiedy tak się dzieje, ciało zaczyna wypompowywać pozytywne, „dobre samopoczucie” hormonów, jednocześnie oczyszczając umysł, zwiększając koncentrację i dając natychmiastowy zastrzyk energii. Trenując z zimnem trenujesz swój układ krążenia. Kiedy ten system wykonuje swoją pracę prawidłowo, ciało po prostu funkcjonuje lepiej, ponieważ jest stale zaopatrywany w tlen i energię. To zasadniczo przepłukuje system i zwiększa witalność. Pozytywnie indukowana reakcja na stres jest również bardzo zdrowa, jednak ponieważ jest ona podobna do stresu jaki był by przy ucieczce przed lwem aktywują się te same hormony i wtedy bardzo ważny jest odpowiedni sposób postrzegania i kontrola swoich myśli, co kieruje nas ku trzeciemu filarowi.

Mindset/zaangażowanie

Jak wszystko w życiu, twój sposób myślenia dyktuje twoje doświadczenie. Parafrazując Budde: „Nasze życie jest tworem naszego umysłu”. Szekspir miał na myśli coś podobnego, gdy powiedział: „Nie ma nic albo dobrego, albo złego, ale myślenie sprawia, że ​​takim się staje”. Dlaczego cytujemy Szekspira i Buddę? Aby upewnić się, że rozumiesz znaczenie sposobu w jaki myślisz. Z niewłaściwymi myślami, ta technika po prostu nie zadziała w pełni. Na przykład, jeśli nie ufasz metodzie lub jeszcze gorzej sobie samemu, zrezygnujesz za wcześnie z zimnego prysznicu, zanim dasz swojemu ciału szansę na to by zadziały “cuda”, czyli zanim uruchomią się odpowiednie procesy adaptacyjne w ordanizmie. Kultywowanie „silnego” i pozytywnego nastawienia jest kluczową częścią metody WHM. Dlatego poświęcony jest temu cały filar! Kiedy ty masz pozytywne nastawienie i jesteś w pełni zaangażowany/na, to pomoże ci to wejść głębiej w praktykach oddychania i ekspozycji na zimno. A nawet lepiej niż to, będziesz w stanie przyjąć ten sposób myślenia i włączyć go do swojego życia na codzień: chodzenie do pracy, rozwiązywanie problemów rodzinnych i nie tylko. Pamiętaj to, co powiedział Szekspir, „myślenie sprawia, że ​​tak się stanie”. Ten filar Metody Wima Hofa może pomóc spojrzeć na życie przez pozytywne soczewki. Kto może skorzystać z metody Wima Hofa? Pozytywne wyniki nie są gwarantowane, ale metoda Wima Hofa może pomóc w wielu różnych warunkach – świadczą o tym niezliczone referencje jak i badania naukowe. Niektórzy mówią o „cudownych lekarstwach”, podczas gdy inni po prostu przezwyciężają strach zimna lub poprawy wyników sportowych. Istnieją trzy główne sposoby w której ta metoda może Ci pomóc: uzdrowienie organizmu, osiągnięcie optymalnego poziomu wydajność i ponowne połączenie z naturą.

Warsztaty-Wim-Hof

Metoda Wima Hofa ma tysiące zwolenników na całym świecie. Jednym z nich jest Alistar Overeem, były mistrz K1 i PRIDE. Wim Hof szkolił wielu atletów, jak również żołnierzy z jednostki: United States Navy SEALs. Iceman poddaje się, jak i organizuje wiele badań naukowych, potwierdzających wpływ jego metody na wydolność i zwiększoną odporność organizmu, ich wyniki można znaleźć na stronie w zakładce science: www.wimhofmethod.com/pages/science

Metoda ta daje nadzieję na leczenie lub wspomaganie leczenia wielu chorób autoimmunologicznych i schorzeń. Gdyby tego było mało, Wim Hof to 26. krotny rekordzista Guinessa, te najciekawsze to:

  • Wspiął się do wysokości strefy śmierci na Mount Everest w samych spodenkach i butach, gdzie dopadła go kontuzja stopy zmuszająca do zaprzestania wspinaczki i osiągnięcia szczytu,
  • Kilkukrotnie wspiął się na Kilimandżaro bez aklimatyzacji. Przeprowadza on coroczne ekspedycje na szczyt w samych szortach wejście zajmuje około 48 godzin. W tym roku planuje wspiąć się w 24 godziny, co umożliwi mu jego metoda oddechowa. Standardowy czas takich wypraw to z reguły 4 – 9 dni.
  • Przebiegł maraton na kole podbiegunowym w temperaturze bliskiej -20°C, ponownie jedynie w szortach i sandałach, bez butów
  • Przebiegł maraton na Pustyni Namib bez wypicia choćby łyka wody.

Wim Hof to 60 letni holender przez wielu zwany szaleńcem ze względu na swoją nadludzką, zdawałoby się, zdolność do regulacji temperatury ciała i wytrzymywania ekstremalnych temperatur. Jest serdeczną osobą z misją przekazania każdemu potrzebującemu niezwykle prostej i skutecznej metody, którą wypracował przez wiele lat.

Zapisz się na warsztaty Wima Hofa już teraz!

Jakie korzyści z Metody Wima Hofa ja – Michał Sroka odczułem na własnej skórze:

Michal-Sroka-Sarnia-Skala-Tatry

  1. Numer jeden dla mnie to  Silny System immunologiczny – czyli zdrowie i wyeliminowanie częstych zapaleń gardła/dróg oddechowych i problemów z kręgosłupem, możliwość pracowania kiedy chcę a nie kiedy mogę i bycie w 100% dla rodziny kiedy trzeba,
  2. Spokój wewnętrzny – to jest takie uczucie, które daje Ci pewność siebie i w którym czujesz że podejmujesz dobre decyzje lub zmieniasz kierunek z 100% pewnością, że tego właśnie prawdziwie chcesz,
  3. Wysoki poziom energii – objawia się to tak, że nie jesteś już niewolnikiem kawy, wyobraź sobie poziom energii jaki masz 10 min. po wypiciu kawy i on zostaje na cały dzień, bez opadania, zachwiań, po prostu stały wysoki poziom energii, nawet może się to objawić brakiem zaraźliwości ziewania. Po prostu ktoś koło Ciebie ziewa, a u Ciebie nie ma tej potrzeby. Gdy to zauważyłem było to bardzo dziwne.
  4. Przyjemne odczuwanie zimna – jeden aspekt tej korzyści to po prostu możesz funkcjonować w zimniejszym otoczeniu mając dalej ciepłe dłonie, czy zakładasz mniej warstw na siebie, lub po prostu chodzisz w samych spodenkach przy -15 i czujesz się z tym dobrze i przyjemnie.  Drugi aspekt to wchodząc do lodowatej wody nie odczuwasz złowrogiego przenikającego zimna do szpiku kości, a przyjemne uczucie – ja bym to określił jako uczucie otrzymywania energii zimnej wody.
  5. Wyższy próg bólu – chodząc po górach nie jeden z Was mógł doznać otarć i pęcherzy na stopach. Ja zauważyłem, że jak wcześniej nie mogłem kontynuować wędrówki póki takiego pęcherza nie przebiłem i nie zakleiłem jakimś plastrem, tak obecnie mogę przejść do końca trasy i pozostawić by pęcherz się wchłonął, na kolejny dzień już go nie ma – szybsza regeneracja.
  6. Wydolność tlenowa bez granic – używając technik WHM jesteś w stanie zrobić wysiłek tlenowy o np. 5 czy 10 krotnej długości. Czyli biegając zwykle 5 km, jesteś w stanie kolejnego dnia zrobić 25km bieg bez bólu mięśni i zakwasów!
  7. Przejście na ketozę – czyli ciało zaczyna spalać tłuszcz jako podstawowe paliwo nie tylko glikogen co daje nam: około 10 krotnie większe zasoby energetyczne w porównaniu do glikogenu (robimy całodniową wędrówkę po górach bez potrzeby jedzenia). Łatwe wejście w post np. 3 dniowy, co oczyszcza nasze ciało. Po prostu prawie nie występuje łaknienie gdy porównamy do stanu osoby spalającej w większości glikogen ( węglowodany ).

Zapisz się na warsztaty Wima Hofa już teraz!

Słynny dokument VICE o metodzie jak i o samym Wimie, otworzy Ci on oczy na wiele aspektów jego nauk.

Jednym z filarów WHM jest ekspozycja na zimno, czyli prościej wejście do lodowatej wody

Zapraszam na ten kllip tych którzy chcą się dowidzieć jak wydłużyć wydech podczas kąpieli w lodowatej wodzie.

Tu pływanie w Kanadzie, obejrzyj do końca i posłuchaj co mówią przechodzący turyści. ;).

Zapisz się na warsztaty Wima Hofa już dziś!

Przewiń do góry